harimau Siberia atau harimau armur

Satwa
harimau Siberia atau harimau armur
9 Juli 2017
1219

Harimau siberiaharimau amur,  (bahasa Latin: Panthera tigris altaica) adalah subspesies harimau yang habitatnya berada di wilayah Amur di Timur Jauh dan berstatus dilindungi. Harimau siberia dianggap sebagai subspesies terbesar dari enam subspesies harimau.

Harimau siberia adalah hewan yang terancam punah. Pada awal tahun 1900-an, harimau siberia masih dapat ditemukan di sepanjang Semenanjung Korea, barat laut Mongolia, tenggara Rusia, dan barat laut Tiongkok. Kini subspesies ini telah punah dari Korea Selatandan kebanyakan hidup di sebuah wilayah kecil di sebelah selatan Timur Jauh Rusia (kawasan Amur-Ussuri di Primorye dan Khabarovsksebuah tempat harimau siberia dan macan tutul amur sedang dilindungi). Tinggal sedikit yang masih hidup di Manchuria dan Korea Utara.

Harimau Siberia berwarna kemerahan, kuning, disertai dengan garis melintang hitam. Panjang tubuh tidak kurang dari 150 cm, panjang tengkorak condylobasal 250 mm, lebar zygomatic 180 mm, dan panjang gigi karnasial atas sepanjang 26 mm. Harimau Ini memiliki tubuh lentur dan panjang dengan kaki agak pendek serta ekor yang cukup panjang. Biasanya 5-10 cm lebih tinggi daripada harimau Bengal, yang tingginya sekitar 107-110 cm.

Tentang Penulis
rizal sunanda

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

2017-07-28
Difference:

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *